کتابخوان ماه آبان

منابع طرح کتابخوان ماه، ویژه آبان 1401 با ارائه کتاب های «از ذهنت خارج شو و زندگی کن»، «اعترافات یک کتاب خوان معمولی»، «نیمکت‌های پاییزی (گزارشی از واقعه‌ی سیزدهم آبان 1357)» و «نادانی دشمن ماست» معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع طرح کتاب‌خوان ماه، ویژه آبان 1401 با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.


منابع طرح کتاب‌خوان ماه ویژه آبان 1401 معرفی شد

 

«از ذهنت خارج شو و زندگی کن، راهنمای یک زندگی بی‌نظیر برای نوجوانان»
پدیدآور:جوزف سیاروچی و دیگران
مترجم: علی صاحبی، مهدی اسکندری
ناشر: سایه سخن
تعداد صفحات: 223

«از ذهنت خارج شو و زندگی کن» منبع و راهنمایی است برای نوجوانان و حتی درمانگران، اعضای خانواده، مربیان و دوستانی که با او در ارتباط هستند. نویسنده در این کتاب با استفاده از تمرین‌ها و توصیه‌ها و مثال‌هایی که آورده، کنترل ذهن و احساسات و هیجانات را آموزش می‌دهد.

سیاروچی با تکیه بر رویکرد پذیرش و تعهد به نوجوانان می‌آموزد که چگونه با لایه‌های تاریک ذهن خود رودرو شوند و با آن ها کنار بیایند.

این اثر که بر اساس رویکرد ACT نوشته شده با ارائه چهار مهارت کلیدی و ساده به خواننده کمک می‌کند تا با یادگیری و تمرین کاربردی به گونه‌ای مؤثر در رویارویی با عواطف و احساسات از آن بهره‌مند شود. در فصل دوم کتاب مهارت اول یعنی تنفس آرام و عمیق را این گونه می‌گوید: «تنفس عمیق را به لنگر کشتی تشبیه کنید. وقتی تصمیم دارید ثابت و پایدار بمانید، حتی اگر نیروهای عاطفی و احساسات، مثل موج دریا، سعی کنند شما را به سمت دریا بکشند، این لنگر کمک می‌کند در جای خود ثابت بمانید...»
خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند تا با بررسی ارزش هایتان و تقویت آن ها راه درست استفاده از آن را نیز بیاموزید.


منابع طرح کتاب‌خوان ماه ویژه آبان 1401 معرفی شد

«اعترافات یک کتاب خوان معمولی»
پدیدآور: آنه فدیمن
مترجم: محمد معماریان
ناشر: ترجمان علوم انسانی
تعداد صفحات: 184

لذت کتاب خواندن برای کتابخوان‌ها شاید از دیگر تجربیات زندگی دلنشین‌تر و جذاب‌تر است. ورود به داستان‌ها و روایت‌های مختلف و کشف دنیاهای جدید و استفاده از نگاه و نظر دیگران نسبت به دنیای پیرامون تجربه‌ای شیرین است.

اعترافات یک کتاب‌خوان معمولی روایتی از تجربه خواندن آنه فدیمن از نویسندگان و روزنامه‌نگاران معاصر است که در یادداشت‌هایش ارتباط کتاب - خواندن - زندگی را برای خواننده بازگو می‌کند. او خود را یک کتابخوان معمولی می‌داند و با 18 روایت از تجربه زندگی با کتاب می‌گوید. از عشق به کتاب و کتابخوانی.

در این کتاب فدیمن با نثری صمیمی و روان و در جاهایی طنزآمیز، خواننده را با بهترین لحظات با کتاب بودن همراه می‌کند. این اثر مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و مقالات نویسنده است که 18 یادداشت را ظرف چهار سال نوشته و در فهرست کتاب نیز به ترتیب نگارش آورده‌ است.

عشق وافر به خواندن را در جملات نویسنده به خوبی می‌توان حس کرد که چطور از اعماق وجودش درباره کتاب حرف می‌زند و ارتباط و تأثیرش در خانواده را توصیف می‌کند.


منابع طرح کتاب‌خوان ماه ویژه آبان 1401 معرفی شد

«نیمکت‌های پاییزی (گزارشی از واقعه‌ی سیزدهم آبان 1357)»
پدیدآور: حمیدرضا شاه‌آبادی
ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تعداد صفحات: 36

اولین پیام امام پس از استقرار در پاریس خطاب به محصلین مدارس و حوزه‌های دینی، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها و دانشسراها موج مبارزات علیه استکبار و استبداد را خروشان ساخت. در بخشی از متن این پیام آمده بود: «هان ای عزیزان من! در محیط مدارس و دانشگاه‌ها و دانشسراها آگاهانه و متعهد به‌ پا خیزید و به هم بپیوندید و برای نجات اسلام و کشور کوشش کنید.» این پیام انگیزه‌ دانش‌آموزان و دانشجویان را در مبارزه علیه رژیم بالا برد و از نیمه‌ اول آبان این اقشار بر تکاپوی خویش افزودند، خصوصاً دانشگاه تهران مأوای دانش‌آموزان و دانشجویان و مرکز تظاهرات مشترک آنان قرار گرفت»

«نیمکت‌های پاییزی» گزارشی است از واقعه سیزدهم آبان 1357. این روز یادآور حماسه‌ها، ایثارها و فداکاری‌های دانش‌آموزان ایرانی است. شاه‌آبادی در این کتاب روایتگر روزهای فراموش‌ناشدنی از انقلاب است؛ روزهایی که در آن مشت‌های گره‌کرده دانش‌آموزان پایه‌های کاخ ظلم و ستم طاغوت را به لرزه درآورد.

10، 11 و 12 آبان نیز تظاهرات بدون زد و خورد ادامه یافت. تا این که در روز سیزده آبان‌ماه 1357 تظاهرات دانش‌آموزان در حوالی دانشگاه تهران با مداخله‌ نیروهای نظامی به خون کشیده شد. نیروهای‌ نظامی رژیم‌ در پی تجمع تعداد زیادی از دانش‌آموزان از ساعت‌ 11 صبح‌ ‌ دانشگاه‌ را محاصره کردند. حدود ساعت‌ 12 ظهر نیروهای‌ ارتش‌ جلوی در جنوبی‌ دانشگاه‌ مستقر شده و شلیک‌ گاز اشک‌آور را به‌ داخل‌ دانشگاه‌ آغاز کردند. تظاهرکنندگان‌ با برافروختن‌ آتش‌ به‌ خنثی‌سازی‌ گازها پرداختند که‌ ناگهان‌ نیروهای‌ نظامی‌ نوک‌ اسلحه‌های‌ خود را به‌ سوی‌ تجمع‌کنندگان‌ گرفتند و بر روی‌ آن‌ها آتش‌ گشودند. قلم جذاب و گیرای حمیدرضا شاه‌آبادی در بیان وقایع تاریخی روزهای منتهی به 13 آبان ضمن مرور صفحاتی از تاریخ معاصر خواننده را با ابعادی تازه از نقش دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی آشنا می‌کند.


منابع طرح کتاب‌خوان ماه ویژه آبان 1401 معرفی شد

«نادانی دشمن ماست: پنج حدیث از امام حسن عسگری علیه السلام»
پدیدآور: محمد مهاجرانی
نشر جمال، کتاب‌های سلام
تعداد صفحات: 12

انوار ستاره‌های درخشان آسمان نبوی، روشنی بخش مسیر زندگی ما هستند. رفتار سنجیده و سخنان شیرین و گوهربار ایشان، الگوی مناسبی برای درس گرفتن ما و فرزندانمان است.

در این مجموعه، احادیث با موضوعات متنوع انتخاب شدند تا کودکان با خواندن و شنیدن آن ها با سبک زندگی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) آشنا شوند.

مهاجرانی در کتاب «نادانی دشمن ماست» از مجموعه چند جلدی «حدیث و شعر و قصه» در قالب شعر کودکانه به پنج حدیث از امام حسن عسگری علیه‌السلام اشاره دارد. این اثر ترکیبی از متن عربی و ترجمه حدیث، شعر، قصه و تصاویر مرتبط و جذاب است تا به خوبی و مؤثر منظور حدیث منتخب را برساند.